At sætte iværk er at skabe. At skabe er at være kreativ. Finde på løsninger på problemer, som nogle er villige til at betale for. Det er vi nogle, der kan, og andre som ikke har evnerne til. Som iværksættere er vi så heldigt stillet, at vi ikke skal høre på en lærers eller chefs mening om de produkter, vi finder på. Vi får tilbagemeldingen direkte fra det rå marked, i form af succes eller mangel på succes. Det er, synes jeg personligt, vanvittigt motiverende, selv om det selvfølgelig også til tider er frustrerende. Det kan det være, når markedet ikke vil købe det produkt, man har. Eller når markedet ikke er stort nok, til at man vil leve af det. Eller endnu værre – når man finder ud af, at hvis man går lidt på kompromis med sine egne idealer og lefler lidt mere for masserne, så vil man kunne sælge meget mere. Det er sjovt at sammenligne os iværksættere med kunstnere. På en måde er kunstnere jo en form for rendyrkede iværksættere, som kun tænker med hjertet og er hamrende ligeglade med, om det kan sælges. Men når jeg siger ”på en måde”, så er det fordi, at det ikke altid er sådan. Kunstnere skal også leve, så nogle gange må de tage imod bestillinger og finde sig i kundernes inferiøre holdninger til, hvad der er god kunst. Vi iværksættere lever derimod med denne dualitet i os. Vi må hele tiden balancere mellem det produkt, hjertet byder os at lave, og det, som vores professionelle side kalkulerer sig frem til giver den bedste forretning. Det kan gå op i en højere enhed på flere måder. Én måde er, hvis man er rendyrket forretningsmand og per definition brænder for det produkt, der sælger bedst. Man drives af det forretningsmæssige


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind