Hvad skal der til for at få folk til at stå i kø ned ad Ndr. Frihavnsgade på Østerbro i København en lørdag formiddag? Hvis man stillede sig det spørgsmål, ville man måske tænke i retning af et slagtilbud på dyre franske vine eller udsalg i designbutikken Normann Copenhagen. Men svaret kunne også være noget så enkelt som jordbær, der er plukket samme morgen, og ærter, der også er plukket lige inden de blev hentet. ”Det var nærmest et event, der blev til et brand og som nu er ved at blive til en forretning,” siger Mette Marie Mølgaard Helbæk, den ene af to iværksættere bag stadet, der var årsag til kødannelsen hin sommermorgen på Østerbro. ”Da vi startede stadet op, var det med en ambition om at teste om det kunne bære. Vi vidste jo ikke, om markedet var der – det var meget besynderligt, at vi handlede med frugt og grønt, men ikke havde citroner og bananer. Folk forstår det ikke, og det er en stor udfordring at forklare, at det ikke er en fejl, men et bevidst, kvalificeret valg.” Det kan således lyde som verdens mest banale historie, vi har valgt at dykke ned i som dette nummers hovedinterview. En grønthandler. Godt nok en med nogle hippieprincipper om kun at sælge friske danske grøntsager – men stadigvæk en grønthandler. Stadet på Østerbro blev en kæmpe succes, og har nu fået følge af en butik på Tullinsgade, der støder op til Værnedamsvej på Vesterbro. Mette Helbæk er ene iværksætter på projektet – makkeren havde ikke vækstambitioner – og navnet ”Din Baghave” er langsomt men sikkert ved at bryde mulden og springe ud i fuld flor. For det er ikke banalt, det Mette Helbæk har gang i. Det er spiren til en revolution, og man kender den fra alle de andre små spirer på den måde, hun griber projektet an på. Kombinationen af en brændende kærlighed til mad og kvalitetsråvarer, koblet med et koncepttænkende hoved, evnen til at kommunikere idégrundlaget så det fænger, og sidst men ikke mindst en indstilling om, at uanset hvad der sker, så er det den vej, vi skal. I sig selv, kunne man sige, kvalitetsråvarerne til en iværksættersucces. Men måske lige så væsentligt, så har Mette Helbæk placeret sig midt i nogle af tidens stærkeste trends: lokalproduceret, nordisk mad, og ønsket om bedre og friskere madvarer i det hele taget, koblet med autenticitet og viderebringelse af historien om, hvor de enkelte varer stammer fra. ”Jeg så et gabende hul i markedet, som måske ikke så mange andre ville få øje på. En luksusgrønthandler med nordisk sigte og ambitioner om at gå dybere ned i det, som vores terroir har at tilbyde, findes ikke,” siger Mette Helbæk. ”Jeg var sikker på, at det ville blive efterspurgt, så det skulle jeg åbne.” Indestængt udviklingstrang Mette Helbæk, der er vokset op med marker, skov og strand på Røsnæs uden for Kalundborg, er ikke bare almindelig madglad. Siden studierne på RUC har hun arbejdet i restaurationsbranchen, og da hun mødte sin mand, som havde egen restaurant, endte hun bag gryderne i køkkenet i halvandet år. Siden begyndte hun at skrive for en restaurantguide på nettet, Spiseliv.dk, hvor hun blev den første redaktør. ” Jeg spiste ude hele tiden, og vidste godt, at der var sådan en grøntsagsbølge, der voksede sig større og større på topniveau – f.eks. hos l’Arpège i Paris (trestjernet Michelin-restaurant, red.), Noma, Geranium, Bo Bech, og flere andre tog grøntsagerne til sig og snakkede om dem som noget specielt, hvor man tidligere talt om Bresse-kyllinger og foie gras. Pludselig havde alle restauranter Sørens gulerødder,” beretter Mette Helbæk, med reference til producenten Søren Wiuff, hvis råvarer hun selv havde lavet mad med og som hun også havde besøgt. ”Jeg var meget inspireret af den måde, han arbejdede på, og fremelskede nye ting, som ingen havde set før.” I realityshowet ”Kokkekampen”, hvor hun dystede om at blive bedste amatørkok, fik hun tilnavnet ”Rodfrugtdronningen” for hendes brug af rodfrugter og kål. ”Programmet blev optaget om vinteren, og jeg er meget glad for sæsonens råvarer. Dommerne var lidt trætte af det, men de sendte mig i finalen,” griner hun. ”Så sad jeg til en grøntsagsfestival på Vesterbro, hvor jeg mødte Christopher Melin, som havde set samme hul i markedet som jeg. Et år efter åbnede vi sammen på Østerbro. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville være sprunget ud i det alene, så han kan tilskrives en stor del af æret for Din Baghaves univers og for at forretningen overhovedet eksisterer.” Christoffer var lige blevet færdig som lærer, men blev hurtigt træt af det frie liv som selvstændig, med usikkerhed og lange arbejdsdage. ”Vi åbnede i juli, og i oktober havde Christoffer ikke lyst mere. Vi var nok ikke helt enige om, hvad vi ville – havde måske ikke snakket så meget om det, når det kom til stykket. Jeg så det helt klart større end han gjorde, og var også meget mere klar til risici,” beretter Mette Helbæk. Allerede på det tidspunkt planlagde hun åbningen af butikken i Tullinsgade, der slog dørene op i februar i år. ”Jeg var gravid i syvende måned med mit andet barn, så det var ikke det bedste tidspunkt at stå uden partner på. Men omvendt så blev bremseklodsen ligesom sluppet, og så ville jeg bare udvikle forretningen, uanset hvor dumt det var at jeg var højgravid og vinteren nærmede sig, og det var koldt at stå på torvet på Ndr. Frihavnsgade. Så det var hånden på hjertet ikke mit livs bedste beslutning, men jeg havde så meget indestængt udviklingstrang.” Billig opstart De første spadestik til Din Baghave blev taget på et minimalt budget for at holde risikoen nede. ”Vi lagde 60.000 kr. hver, og så fik vi lavet en hjemmeside, bygget et stade og fundet nogle leverandører. Søren Wiuff handler i detailhandlen kun med os, ellers er han hovedleverandør til alle de københavnske toprestauranter, alle de dyre steder, og til mange billigere. Så det er de samme råvarer, som man kan


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind