I varesortimentet findes både fødevarer, hudpleje, babyudstyr, rengøringsmidler og boligtilbehør. Fælles for det hele er, at det er miljø- og CO2-venligt og ikke indeholder giftig kemi.
”Forbrugeren skal kunne købe ind til den daglige husholdning ud fra principper om sundhed, naturlighed og respekt for miljøet. Jeg vil gerne vise familierne i Danmark, at der er økologiske og miljøvenlige alternativer,” siger Charlotte Jans og understreger, at forretningens indretning ikke er hverken mystisk eller skummel af den grund.
”Man kan godt drive en trendy og moderne forretning og samtidig være grøn. Men det har stor betydning at møde folk i øjenhøjde, hvis man vil inspirere. Vi kan jo alle godt lide at tingene er nemme og bekvemmelige. Derfor kan man blandt andet også finde os på Facebook, Twitter og YouTube, og siden 2008 har PureGreen også været en netbutik,” siger Charlotte Jans og fortæller, at der tænkes miljøvenligt hele vejen rundt om PureGreen. Eksempelvis er alle butikkens poser lavet af majstivelse, så de er bionedbrydelige, og alle reklamer makuleres, så de kan bruges til pakkefyld.
En af de ting der i op-startsfasen overraskede Charlotte Jans er imidlertid omkostningerne ved at have en fysisk butik.
”Det er dyrt at drive en fysisk forretning. Alt fra husleje, strøm, kassesystem og dankortterminaler til udsmykning, lampen der går i stykker og alarmen der skal skiftes er en udgift. Og så kommer personaletimerne jo oveni,” siger Charlotte Jans, der har to fuldtidsansatte medarbejdere.
”Desuden har det egentlig overrasket mig lidt, hvor tidskrævende det er at drive en netbutik. Der går rigtig meget tid med at opdatere, når varerne skifter pris, indhold eller indpakning, for det sker temmelig ofte,” siger Charlotte Jans.
Hun er dog alligevel i gang med at søsætte tre nye netbutikker – én med fokus på biodynamiske varer, én der henvender sig til engros-kunder med nye produkter og én med fokus på baby- og børneting.
”Der har været en lille smule afmatning i forbindelse med krisen, men jeg har ikke mærket meget til det. Salget er faktisk steget med 18 pct. hvert år siden jeg åbnede,” slutter Charlotte Jans.