”De traditionelle søgemaskiner behandler og værdisætter en sides rang ud fra nøgleord og link-popularitet. Zooka går skridtet videre og fokuserer også på de emner, som er forbundet med nøgleordene. Søgemaskinen er altså designet som en hybrid mellem nøgleord og semantik for at gøre søgningen mere præcis,” siger Claus Valgren Christensen og giver et eksempel: ”Søger man på ”Global plan for verden”, vil Zooka også finde ”international politik & økonomi”, da den regner ud, at man søger efter løsninger,” forklarer han. ”Samtidig har Zooka indbygget forskellige filtre, som man kan slå til eller fra. Eksempelvis kan man fjerne støj i en søgning. Det betyder, at en søgning på billige, blå kaffekander også bliver vurderet ud fra hvor langt fra hinanden søgeordene står. Hvis afstanden er for stor, betragtes siderne som støj i søgningen. På den måde får man måske 15 resultater, hvor Google ville give 10.000,” siger Claus Valgren Christensen og fortæller, at Zooka allerede har rigtig mange brugere. ”Jeg er imponeret over, at systemet, som stadig er i sin vorden, bliver mødt med så åbne arme. Normalt får man én chance på nettet, men af en eller anden årsag kommer folk igen, selvom søgemaskinen stadig indeholder fejl. Og det er en kæmpe fordel, at jeg kan teste Zooka af på brugerne,” siger han. ”Jeg ser et voldsomt stort potentiale i Zooka, for verden skriger på en ny teknologi. Men indtil videre er Zooka kun ti pct. af hvad det rigtige system kan. Jeg har kun otte servere, så det giver naturlige begrænsninger i forhold til at lukke op for mere. Jeg håber derfor at løbe ind i nogen, som synes idéen er så god, at de vil investere i projektet. For så kan potentialet for alvor blive udnyttet,” sige Claus Valgren Christensen. Prøv selv Zooka på www.zooka.dk


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind