25.000 kr. i kontanter pr. teammedlem, over 50 højkaliber mentorer, inkubator-arbejdsmiljø, investordag hvor der kan præsenteres for mindst 50 investorer – og tre måneders intensiv kraftanstrengelse for at give sin forretningsidé holdbare vinger. Det er hovedingredienserne på Startupbootcamp, der køres for første gang til sommer, og som i øjeblikket så småt er ved at gå i gang med at finde de ti heldige opstartsprojekter, der kommer gennem nåleøjet til konceptets første afholdelse.
”Seedinvestorer bevæger sig i øjeblikket opad i segmentet, så ingen tager sig af de små planter i underskoven. Vi har en rolle i at få dem til at blive unge træer,” siger Carsten Kølbek fra firmaet Rainmaking, der sammen med Alex Farcet fra Startupdenmark-portalen står bag Startupbootcamp.
Rainmaking er et firma, der lancerer virksomheder baseret på egne og andres ideer. I takt med, at nogle af firmaets opstartsprojekter blev successer, er et stigende antal iværksættere begyndt at henvende sig med deres ideer.
”Mange var måske ikke lige noget for os, for vi kan ikke håndtere 20 opstartsvirksomheder om året. Vi hørte om nogle koncepter i USA, hvor en masse iværksættere byder ind med ideer, og hvor man så udvælger ti teams, der gennemgår et forløb. Efter forløbet skal de stå med en idé, der kan pitches for investorer, og så går man ind og er medstifter. Det ville vi også gerne gøre i Danmark eller Europa,” siger Carsten Kølbek.
Mens Rainmaking stod med et godt netværk, knowhow, et brand og noget kapital at skyde ind, kunne Alex Farcet byde ind med sin tid og erfaring fra bl.a. Startupdenmark.dk, som iværksætterrådgivere og business angel.
”Det er et perfekt match. Vi er co-foun-ders af Startupbootcamp, og vi vil være co-founders af ti firmaer hvert år med fem-ti procent ejerandel i hver,” siger Alex Farcet.
Udbytte for iværksætteren
”Det her er et program, der tager iværksætterne fra plan til det konkrete. De skal snakke med de første kunder og se, at tingene virker. Vi hjælper dem igennem processen, og det er unikt, at de kan starte i dag uden netværk, og pludselig har de lært nogle af de rigtig seje at kende. De kan lige så godt lære fra dem, der har været det igennem 117 gange før. Om det så ender med at være som advisory board eller bestyrelse, det er op til dem selv.”
”Har man ikke været iværksætter før tror man, man skal skrive lange planer og sidde hjemme og tænke, men det handler jo om at kende en, der kender en, der kan hjælpe,” siger Carsten Kølbek.
”Det er også unikt, at man kommer til at møde 50 investorer på én dag – det vil du aldrig kunne arrangere selv,” tilføjer Alex Farcet.
Dermed også sagt, at de projekter, der optages på programmet, skal have potentiale til at interessere investorer – og der skal kunne skabes noget på tre måneder. Det udelukker bl.a. iværksættere inden for biotek og pharma, hvor det tager længere tid at modne projekt og produkt.
”Men til gengæld kunne det være ting som webapplikationer eller servicevirksomheder,” siger Alex Farcet.
”Vi har opstillet tre kriterier, som ideerne skal opfylde: Internationalt potentiale, ikke kapitalintensiv, skalerbar, og så skal man kunne lave en prototype inden for tre måneder. Ellers er vi rimelig åbne.”
Internationalt setup
”Vi kører en løbende screeningsproces. Vi skal snakke med flere hundreder, så vi kan ikke brug ret meget tid på hver. Men vi regner med, at mange vil komme i sidste minut, for sidder man med en god idé, venter man ikke til juni før man går i gang,” siger Alex Farcet.
Det er ikke kun danske iværksættere, der kan være med. Folkene bag Startupbootcamp tænker nordisk i bred forstand – en times flyvning fra København, så fanger man det meste, mener de.
”Mentorerne er også internationale. Vi har allerede nogle folk fra London og Tyskland.”
Hvad iværksætterne angår, er det vigtigste spørgsmål i udvælgelsen hvorfor de mener, at de udgør et godt team, og hvorfor det er en god idé. Store forretningsplaner siger arrangørerne nej tak til – og personerne er vigtigere end ideen.
”Ideen kan ændre sig, og man kan komme ind med én idé og ud med en anden efter at man har fået input. Men vi skal selvfølgelig kunne lide den idé, de kommer med.”
Personprofilerne der søges er primært folk med erhvervserfaring.
”Det skal være seje mennesker. De skal gerne være bedre end os inden for deres fag, men måske mangle viden om at starte en virksomhed. Det er en noget anden disciplin at være succesfuld i en stor virksomhed end i en opstart,” siger Carsten Kølbek.
Dermed håber initiativtagerne, at mindst én ud af de ti, som hvert år vil gennemgå programmet, når det ultimative mål – at blive solgt for 100 mio. kr.