Tre tre-dages seminarer og en studietur til London. Det er ingredienserne i et nyt vækstprogram, som Væksthus Syddanmark har lanceret i samarbejde med CONNECT Denmark og iværksætterakademiet IDEA. Formålet med programmet er at få tag i lovende vækstvirksomheder i regionen og hjælpe dem med at gøre de rigtige ting, så de kan manifestere sig som globale vækstvirksomheder.
”Grunden til, at vi har valgt at lave seminarerne som tre dage ude er at vi har oplevet med andre programmer, at hvis det er halvdages forløb hvor iværksætterne skal lave hjemmearbejde mellem forløbene, så får de ikke gjort noget ved det. De drukner i drift og brandslukning. Men her får de arbejdsferie, og dermed  ro og lejlighed til at gennemarbejde handlingsplaner og strategier,” fortæller Jens Bo Kristiansen fra Væksthus Syddanmark, der er projektleder på Growthbooster.
Målet er nemlig, at deltagerne kommer hjem med en handlingsplan, som de skal arbejde videre med mellem seminarerne.
”Det er meget handlingsorienteret. Der bliver også indlagt Springboards hos Connect Denmark i programmet, hvor iværksætterne får lejlighed til at fremlægge handlingsplaner og budgetter osv. for et panel af erfarne erhvervsfolk,” siger Jens Bo Kristiansen.
Initiativet til projektet er taget af IDEA, som har søgt finansiering i EU og i regionen. Herefter har Væksthuset overtaget projektledelsen.

Møder ligesindede

Growthbooster-programmet får 20 deltagere, der i øjeblikket er ved at blive udvalgt fra en bruttoliste på omkring 100 virksomheder – både nogle, som selv har vist interessen, men i højere grad nogle, som Væksthuset har håndplukket, bl.a. fra Entrepreneur of the Year-konkurrencen og den lokale erhvervsservice. Virksomhederne screenes både for at afdække udviklingsmuligheder, og for om  de forventes at kunne indgå positivt i en udviklingsgruppe. Desuden vurderes iværksætterens ambitionsniveau for virksomhedens udvikling, der naturligvis skal være højt.
”Deltagerne får mulighed for at drøfte deres udfordringer med andre i samme situation, og diskutere, hvordan værktøjerne kan bruges i deres egne virksomheder,” fortæller Jens Bo Kristiansen.
På opholdet i London vil der være fokus på hvordan man skaber internationale kontakter, og på forretningskulturen i England og etablering i udlandet i det hele taget.
”Det handler både om hvad man skal være opmærksom på ved etablering i udlandet,  om at netværke med etablerede virksomheder og i det hele taget at skabe internationale kontakter. Vi har valgt London fordi sproget er rimeligt tilgængeligt og fordi det er en meget international by. Har man ønske om at møde andre nationaliteter kan de stampes op til kvalificeret input,” siger Jens Bo Kristiansen.
Det koster kr. 38.000 at deltage i hele forløbet, inkl. tre ophold på internater samt opholdet i London. En del af beløbet går til at tilknytte en mentor, der lægger en 25-30 timer ude i virksomheden til at sparre med iværksætteren.