Da jeg startede magasinet IVÆRKSÆTTEREN for nu fire år siden, var det på rigtig iværksættermanér – uden en krone på lommen og med en modvillig bank, der ikke ville låne mig en øre mere end de 92.000 kr., jeg havde trukket min kassekredit op til i løbet af studierne. Snarere mente min banksælger, da jeg viste ham forretningsplanen til nærværende magasin, at jeg skulle se at få mig et job og fortælle ham, hvordan jeg havde tænkt mig at betale mit kassekredit ned. Jeg havde en lidt speciel følelse i maven, da jeg kørte hjem fra banken, for hvad sker der egentlig, når banken smækker kassen i og vil have sine penge? Kommer man under administration? Kommer fogeden og henter mit fjernsyn? Kan man ingenting eje eller købe?
Det var selvfølgelig en absurd indstilling, banken lagde for dagen. Sandsynligheden for, at en nyuddannet cand.merc. ikke skulle kunne tilbagebetale et lån af dén – trods alt relativt beskedne – størrelse over et helt arbejdsliv, må siges at være minimal, men historien illustrerer meget godt diskussionen om bankernes manglende risikovillighed. På næste møde med banken viste jeg min banksælger første nummer af bladet, og han må have erkendt, at jeg var uden for fornuftens rækkevidde. I hvert fald blev han efterfølgende en konstruktiv medspiller, og den bedste bankrådgiver jeg har haft til dato.
I dette nummer, som er det 24. blad vi udgiver, tager vi hul på næste skridt af den vision, jeg startede bladet på. Bladet er blevet redesignet af Peter Monrad fra Trykwerk, som fremover vil stå for layoutet og den grafiske udvikling. I disse nye fjer vil magasinet fortsætte sin udvikling mod et skarpere og mere varieret indhold, som vi håber vil appellere til en bred gruppe af vækstiværksættere her i landet – om man er nystartet eller har nogle år på bagen, er stor eller lille, har succes eller stadig kæmper med væksten, om man er fabrikant, handelsmand, designer eller konsulent, om man vil være stor eller udvikle sig i netværk, om der skal meget eller lidt viden til at frembringe ens produkter, og om man er førstegangsiværksætter eller har prøvet det ti gange før. Iværksættere er en bred målgruppe at ramme rent, men det som alle har tilfælles, er behovet for viden og inspiration til at skabe og drive en iværksættervirksomhed.
Jeg håber, at du som læser vil give lyd, hvis du har ideer til emner, du mener vi bør tage op; fortælle os, når vi gør det godt; og give os på puklen, når vi går i selvsving.
