et sværeste var at ansætte den første. Kan det nu bære, tænker man. Nummer to og tre var også svære, men så blev det lettere og lettere. Nu gør jeg det bare.”    Sådan taler en iværksætter, der har ramt bolden rent. Men vi er hverken på besøg hos Claus Riskær eller Martin Thorborg – vi er på Vigerslevvej i Valby, hvor elinstallatør Claus Christiansen fra beskedne lokaler styrer en iværksættervirksomhed med et imponerende opstartsforløb bag sig. Han er gået ind i et traditionelt fag med nogle for branchen utraditionelle ideer, og har på blot to et halvt år formået at gøre en enmandsforretning til en vækstvirksomhed med 18 ansatte.     Selv med gode konjunkturer, er det noget af en bedrift. Hemmeligheden? Claus Christiansens kunder kommer igen – og anbefaler ham til andre kunder. De er tilfredse kunder. Og hvordan er de så blevet det?     Ved at de har fået det, de forventede, kunne man svare, men det stikker selvfølgelig dybere end det. Hvis alle kunder skal have det de forventer, når de forventer det, og til den pris, de er blevet lovet, skal virksomheden være velsmurt. Den skal være drevet professionelt, og Claus Christiansens professionalisme stammer fra både erfaring og fra den indstilling, at han kan lære noget fra iværksættere i andre brancher. Dén visdom skal vi høre mere om. Korsbåndet Det startede ellers ikke godt. Weekenden før Claus Christiansen sprang ud i selvstændigheden – det var først i september 2004 – ødelagde han sit korsbånd.     ”Jeg kunne godt arbejde, men i november var jeg sygemeldt i 14 dage, og fik at vide, at jeg skulle opereres igen i januar. Der kunne jeg så forvente at gå hjemme i to måneder,” fortæller han.     ”Da var ordrebogen fuld, så jeg kunne enten lukke firmaet igen eller ansætte en. Efter lang tids overvejen ansatte jeg Morten, som i dag er min overmontør. Jeg sad så hjemme og lavede en masse – regnskabssystem og markedsføring, og tog kontakt til en masse kunder. Morten løb rundt og løste opgaverne.”     På den måde fik FOCUS-EL overstået det ofte vanskelige skridt fra en enmandsopstart til en virksomhed med ansatte næsten før virksomheden var kommet i luften. Korsbåndet havde Claus Christiansen haft ødelagt før, og erstatningssummen han den gang fik, udgjorde en del af opstartskapitalen på 130.000 kr. Så det vrangvillige knæ har på forunderlig vis både været med til at finansiere og sætte skub i opstarten.     ”Jeg solgte også min privatbil og købte en kassevogn. Det meste værktøj havde jeg, det har man som elektriker, så bilen var det vigtigste at få.”   At holde hvad man lover For at tiltrække kunder, havde Claus Christiansen fra starten haft travlt med at sætte gang i sit netværk.     ”Jeg ringede rundt til mine kontakter, og fortalte at jeg startede. Jeg skrev brev til venner og bekendte, og fortalte hvordan jeg ville skille mig ud – på service, kvalitet, præcision, at komme til tiden, og holde de priser, vi havde lovet. Vi lavede visitkort, og sendte 5-10 stykker ud til folk. Fruen er kreativ, og vi fik lavet nogle fine A4-sider med lommer til visitkort, hvor vi skrev FOCUS-EL på. Det gav lidt – men det var mest folk, der kendte nogen, som kendte nogen,” beretter han.     Da han startede i september havde han én konkret kunde, som han vidste han skulle lave noget for. Der skulle laves arbejde for 60.000 kr., og det var da han så, at opgaven kunne blive hans, at han sagde sit daværende job op.     Derfra gik det slag i slag med nye opgaver. Blot fem måneder senere blev det et lige så stort spørgsmål, mens Claus Christiansen var hjemmegående efter operationen, om der ville være nok at lave til både ham og den ansatte, når han blev rask.     ”Det viste der sig at være. Så fra 1. marts var vi to mand på fuld tid. Jeg brugte også tid på at udbygge mit netværk, og meldte mig ind i erhvervsnetværket Ildsjæle, brugte mit netværk blandt håndværkere, og markedsførte mig i lokalavisen i Valby. Vi fik så meget arbejde, at vi ansatte en mand mere i august, og så har det taget fart. I 2006 ansatte vi 12 mand, og i dag er vi 18.”     En sådan vækst er ikke gratis.     ”Det koster hurtigt 70.000 kr. plus leasingudgifter at ansætte en elektriker – og nu har vi ti biler. En servicevogn har for 20.000 kr. materialer, og værktøj og stiger for en 20.000 kr. også. Værktøjet skal være i orden, så det ikke er en undskyldning for at lave dårligt arbejde. Vi har også gjort meget ud af arbejdstøj, og har vinterjakker og huer med tryk på. Og så bliver der brugt en stor portion penge på at uddanne, både Morten og jeg og de andre – 200.000 kr. bare i 2006.” Det sociale tæller Medarbejderstaben består af 11 elektrikere, tre læredrenge, en arbejdsmand og en kontorassistent, foruden overmontøren og Claus Christiansen. Som i øvrigt ikke kalder sig direktør.     ”Det er et meget bevidst valg. Jeg skal ikke være højere end de andre, for vi gør det i fællesskab. Det er også derfor jeg stadig går i arbejdsbukser, selv om jeg ikke er ude at skrue længere. Når man holder sig nede på plan, signalerer man, at man er gensidig afhængig af hinanden.”     Lige fra ansættelsessamtalen går Claus Christiansen meget op i sine ansatte.     ”Vi skal have de rigtige folk, for én dårlig mand kan ødelægge det for alle andre. Jeg vil hellere sige nej til opgaver, end at have folk, som laver dårlige ting,” siger han.     I en tidligere stilling hos NESA lærte Claus Christiansen, hvordan man ansætter de rigtige folk.     ”Jeg ser på, hvordan de er som mennesker. Faglighed betyder mindre end hvordan de passer ind i de sociale forhold. Der er ikke en nedskrevet model, men jeg spørger ind til deres stærke og svage sider, og til, hvor de ser sig selv om to og


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind