Alle virksomheder har et administrativt ordreflow fra et kundeemnes første henvendelse til emnet efterfølgende er blevet kunde og har betalt for sin ordre. Men hvor mange har egentlig kortlagt de enkelte processer i flowet? Bliver processerne altid udført på en ensartet og optimal måde, eller udføres nogle af processerne på en måde, fordi ”sådan har de altid været udført”?    Alle virksomheder bør med jævne mellemrum gennemgå deres administrative rutiner for at sikre den bedst mulige ordrehåndtering – uanset om man oplever at kunderne får det ønskede produkt til den ønskede tid, eller ej. Samtidig bør man få processerne beskrevet, så de kan udføres af flere personer og let overdrages til nye medarbejdere.     Der er ingen entydige regler for, hvornår man som virksomhed bør gennemgå sine rutiner, men der er dog nogle helt almindelige tegn på, at det kan være en relevant øvelse. Nogle af de tegn, som jeg har mødt i min færden i virksomheder med mindre administrative enheder, er: • _x0007_Kunder klager over de leverede ydelser, og der er en ubalance mellem kundens og virksomhedens forventninger til produktet. • _x0007_Regningerne betales jævnligt for sent, enten fordi der går for lang tid inden man får pengene fra sine kunder, eller fordi regningerne ligger for længe til godkendelse på et skrivebord • _x0007_Ordrer bliver jævnligt leveret senere end lovet – eller bliver løst i sidste øjeblik ved en ”redningsaktion” af en hjælpende hånd. • _x0007_Medarbejdere bruger meget tid på at lede efter igangværende sager, fordi der ikke er et entydigt flow med klart definerede placeringer af de fysiske sager. • _x0007_De samme oplysninger tastes ind flere gange i forskellige systemer. • _x0007_Opgaverne løses ofte af lederen, fordi der ikke er andre, som ved hvordan opgaverne skal løses, og det er hurtigere for lederen selv at løse dem. • _x0007_De ikke


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind