Både eksperterne og iværksætterne er glade for de salgsresultater, som god Direct Marketing fører med sig. Mange foretrækker ligefrem denne type aktiviteter frem for eksempelvis annoncering. Men det gælder for Direct Marketing som for alle andre reklameaktiviteter: Kunderne afgør lynhurtigt om de ”gider” dig og dit budskab. Og har du ikke gjort dit arbejde godt nok, ligger du nede i papirkurven på mellem tre og ti sekunder.    ”Direct marketing handler firkantet sagt om at få din målgruppe til at reagere på noget, som du sender til dem. Klassisk Direct Marketing består af et elektronisk eller traditionelt brev og en database med kunder, som vil være interesserede i din produkt eller din service. Kunderne modtager så et brev eller en e-mail stilet til dem personligt. Og så er kunsten at få dem til at åbne konvolutten eller mailen, læse brevet og reagere på budskabet,” siger Troels Rosted Christensen, som er mangeårig anerkendt specialist i Direct Marketing. Vær direkte For at undgå den budskabsdræbende papirkurv er det ifølge Troels Rosted Christensen centralt, at du er meget direkte og konkret i dit budskab. ”Du skal simpelthen med det samme og uden omsvøb fortælle din mulige kunde, hvad du vil ham eller hende. Det lyder enkelt, men mange virksomheder forfalder til at sovse deres budskab ind i ’kreative reklame-idéer’, hvor kernebudskabet drukner,” vurderer Troels Rosted Christensen og nævner følgende eksempel:     En dansk bogklub lavede engang et eksperiment. Bogklubben ville teste, hvem der kunne sælge flest bøger for klubben: reklamebureauet eller Direct Marketing-firmaet. Begge firmaer fik samme orientering – det såkaldte brief – fra bogklubben.     Reklamebureauet gjorde, som alle reklamefolk gør: De startede med at udvikle en kreativ idé, som skulle bære salget: Idéen var, at det var et ”problem” med bogklubben lave priser, for så var folk tvunget til at bruge køleskabet


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind