Er jeg ansvarlig for varens indhold

Jeg har en internetbutik med sunde allergivenlige fødevarer der henvender sig til virksomheder som personale pleje. Jeg har skrevet en del oplysninger om mine varer inde på siden, bl.a. varedeklaration, men da jeg ved, at leverandørene ikke giver information til mig, som ”lille” kunde, hvis de ændrer i indgredienserne, er jeg aldrig sikker på, at de er 100 procent korrekte. Kommer en meget allergisk person til at spise noget, de ikke kan tåle, kan det få fatale følger, som jeg er bange for at kunne stå til ansvar for, hvis det viser sig at mine oplysninger ikke holder.
    Jeg har derfor skrevet i mine leveringsbetingelser, at kunden selv skal læse deklarationen på varen når de modtager den for at se om det er korrekt og at jeg tager forbehold for skrivefejl.
Men jeg har fået at vide at det altid er mig der som virksomhed vil være den økonomisk stærkeste, så det altid vil være mig der skal stå til ansvar for kundens problemer. Kan det være rigtigt?
Hvis det er, skal jeg jo virkelig have en god forsikring, men af hvilken type?
Tine Jeanette Andersen, Raskehuset

 Når man er producent eller forhandler af et produkt gælder produktansvarsloven. Man kan således pådrage sig ansvar for skade på personer eller ting, der er en følge af en defekt ved et produkt, som man har leveret. Som mellemforhandler af produkter kan man altså blive ansvarlig, hvis der handles med et defekt produkt, som forårsager skade.
    Et produkt er defekt, hvis produktets forventede effekt udebliver, hvis der er forkert effekt, eller hvis produktet har en utilsigtet bivirkning.
    Du må derfor kontakte dit forsikringsselskab, for at få tegnet en erhvervs- og produktansvarsforsikring. Forsikringen dækker, når defekte produkter forvolder skade på personer og ting.

Svar leveret af Ret&Råd – www.retraad.dk

Del indlægget

// dkiv.dk 2023

Danske Iværksættere

Dansk Iværksætter Forening har skiftet navn til Danske Iværksættere og hører nu hjemme på DKIV.dk