Fra stress og jag til karameller med smag

»Da vi flyttede til Bornholm fra København for fem år siden, ville vi væk fra trafikkaoset. Vi ville rykke ud af det eliteprægede miljø for at have en bedre chance for at få ro i vores eget sind og ikke bare spejle os i andres forestillinger,« siger Carsten Niberg fra Karamel Kompagniet.
Den to år gamle virksomhed driver han sammen med sin kone Anna Zehngraff. Som et af de eneste firmaer i Europa har de produktion af karameller og butik samlet under ét og samme tag. På hjemmesiden står der:
»Hos Karamel Kompagniet laver vi bløde og lækre karameller præcis som i gamle dage. Inspirationen kommer fra Annas bedstemor i England, som har givet os familiens gamle bog med de fantastiske og ikke mindst hemmelige opskrifter. I vores butik i Gudhjem kan man følge produktionen og selv opleve, hvordan vi blander sjæl i alle vores karameller.«
Karamellerne med sjæl kunne ikke være blevet til uden at de to iværksættere havde taget en drastisk beslutning om at flytte deres geografiske tilholdssted. De havde fået nok af storbyens stress og jag, og besluttede sig for at flytte til Bornholm, blandt andet foranlediget af Annas første graviditet.
»Vi tog herover uden jobs begge to. Jobs kunne man få, hvis man havde brug for det og lyst til det,« siger Carsten, som i samme vending tilføjer, at de helt fra starten havde planer om at starte en virksomhed på sigt.
Annas graviditet satte spark i de kreative hjerneceller.
»Der manglede noget sødt til den lille i maven. Det gav Anna reminiscencer fra hendes barndom, hvor hendes engelske bedstemor lavede karameller i hjemmet,« fortæller Carsten.
Efter at have eksisteret i to år har Karamel Kompagniet været godt eksponeret i flere danske livstilsblade og har selv taget godt hånd om deres profil på internettet. Deres hjemmeside tilbyder udover idylliske billeder og malende ord om udvalget af de søde sager også online-køb af deres produkter.
»Vi er i gang med tredje version af vores hjemmeside. Vores forretning på nettet er tung at håndtere, omkostningsniveauet har været højt, men vi ser det som en form for service, at vores kunder har en let adgang til bestilling.«
»Vi har holdt de kreative kræfter i meget kort snor i alle faserne af vores udvikling i forhold til indhold, signalværdi, tid og hvor vi er henne. Vores payoff er karameller med sjæl, som er en del af den værdi, der ligger i det vi laver. Der er en helhed fra farve, produktion, uniformer, emballage etc. der gør, at tingene hænger sammen,« slutter han.

Del indlægget