Opkaldet kom sidst på dagen, og det var ubelejligt som bare pokker. De stod med det ene ben på vej ud ad døren. Med pakkede kufferter i entreen og arbejds-tasken fuld af nytrykte visitkort. På vej til international brillemesse i Paris for at vise udlandet, hvad der var kommet ud af det seneste års anstrengelser. Et par måneder tidligere i sommeren 2003 havde de sendt deres første brillekollektion ud på det danske marked, og modtagelsen havde slået benene væk under selv de mest optimistiske forventninger. Butikkerne var begejstrede, og kunderne fik hurtigt øjnene op for kvaliteterne ved de farvestrålende briller. Det tegnede godt. Men så kom opkaldet. I den anden end af røret forklarede deres bankrådgiver med rolig stemme, at han var nødt til at lukke for kassen. Ikke flere overtræk. Han troede simpelthen ikke på det århusianske brilleeventyr. Det var for risikabelt, sagde han.  »Så vi tog afsted til Paris uden en krone på lommen. Uden en eneste forhåndsaftale og uden de store forventninger. Det lugtede af katastrofe, og stemning-en i lastbilen på vej derned var ikke ligefrem opløftende,« siger Claus Bellinger Diederichsen og lader sin hustru og medejer af brillefirmaet Bellinger, Malene “ Bellinger Diederichsen, tage over: »Men efterhånden som vi kom ned gennem Tyskland, steg optimismen. Et eller andet sted vidste vi, at vi havde fat i noget rigtigt. Herhjemme var folk jo begejstrede for brillerne, så det måtte kunne lade sig gøre at få international succes med konceptet, tænkte vi.« Den fornemmelse viste sig at holde stik. De udenlandske indkøbere var imponerede over designet på de nye briller, og da messen sluttede, var ordrebogen fyldt op. Claus: »Vi havde bestillinger med hjem for en lille million. Det oversteg vores vildeste drømme, og vi var sikre på, at det værste lå bag os. Nu var der hul igennem.« Men begejstringen varede kun til grænsen. Tilbage i Danmark indkaldte det århusianske ægtepar deres bank til et nyt møde. Malene: »De troede stadig ikke på idéen, og mellem linierne antydede de faktisk, at det var fupordrer, vi havde med hjem. Vi var fuldstændig rystede. Men i bund og grund tror jeg, at mange af de bankfolk, vi talte med dengang, blev forskrækket over vores voldsomme begejstring. Det virkede på en eller anden måde useriøst i deres hoveder. De var vant til, at folk kom i slips og pænt jak-kesæt og sagde kloge, velovervejede ting. Vi troppede op i løse bukser og t-shirt og havde vilde visioner.« Men Claus og Malene lod sig ikke slå ud af afslaget. I stedet for at lægge sig ned, rettede de ryggen og gik de på jagt efter en ny bank. Og efter noget søgen var der endelig gevinst. En bank i Randers gav grønt lys for deres historie, og et døgn senere tikkede der halvanden million ind på kontoen: Claus: »Jeg tænker tit på Lars Larsen, når jeg fortæller vores historie til andre. Han måtte også gå forgæves i lang tid, fordi bankerne ikke troede på, at han kunne tjene penge på at sælge dyner. Og se hvordan det gik ham. Han klarede sig da meget fornuftigt.« Voldsomt vokseværk At kalde historien om Bellinger for en fornuftig erhvervssucces ville være en underdrivelse. I 2003 bragede det danske brillefirma ind på den internationale scene og udfordrede de etablerede brillemærker. Båret frem af en insisterende trang til fornyelse og et åbenlyst talent for at designe briller, har de to århusianske iværksættere været med til at tegne brilletrenden de seneste år. På rekordtid er det lykkedes det lille firma fra Risskov at udvikle et brillekoncept, der kan bide skeer med de største spillere på markedet, og i dag sælger Bellinger sine briller i 39 lande i Europa, USA og Asien. Godt klaret af et firma, der indtil for tre år siden havde hovedkvarter i en kælder under ejernes brunt parcelhus og blot en enkelt mand på lønningslisten. I dag er der tyve ansatte, og om kort tid flytter Bellinger for tredje gang siden starten til nye lokaler – et 1.100 kvadratmeter selvopført kontordomicil, som skal danne en passende ramme for de kommende års udfordringer. Claus: »Hvis nogen for tre år siden havde fortalt mig, at vi var nået hertil på så kort tid, havde jeg bedt ham om at få undersøgt hovedet. Det er næsten ikke til at fatte, at det er gået så hurtigt.« Men det voldsomme vokseværk har også betydet, at Claus og Malene tidligere på året måtte indse, at tiden var løbet fra firmaets oprindelige struktur. Af samme grund trak de to for nylig nyt blod i skikkelse af en administrerende direktør ind i foretagendet for at tune Bellinger og sikre sig, at brillefirmaet også fremover kunne klare sig i den internationale konkurrence. Den del af histo-rien vender vi tilbage til. Først skal vi en tur tilbage i tiden. I begyndelsen var der nemlig ikke meget, som tydede på, at Claus og Malene en dag skulle starte brillefirma sammen. De to mødte hinanden som studerende på eksportakademiet i Århus i begyndelsen af 90’erne. Som nyuddannede søgte de begge udfordringen i udlandet. Claus var ansat i et stort tysk brillefirma, mens Malene arbejdede i et rekrutte-ringsbureau. Senere forsøgte de sammen med et par gode bekendte fra branchen at designe sig til succes med brillemærket »Blue Eyes«, inden de besluttede sig for at egne veje og grundlægge Bellinger. Et brillekoncept, der fra første dag byggede på kærligheden til farver, og som fra start havde en klar forretningsfilosofi: Det handlede om at brande sig eksklusivt, og Bellinger skulle ikke sælges af hvem som helst: Claus: »Vi havde et ønske om at skabe et eksklusivt mærke, og derfor skulle brillerne også kun ligge på hylderne i de eksklusive brilleforretninger. Det handler om brande sig selv rigtigt fra start, og sørge for at definere målgruppen knivskarpt. Hvis et modeblad som f.eks. Vouge siger ja til at lade Netto reklamere for leverpostej og kødpølse, kan de være sikre på, at mærker som Gucci, Versace og Prada hopper fra næste gang. På samme måde mister vi vores kernekunder, hvis vi


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind