Vi blev puttet i Danmarks ældste bus og kom ned til et 1-stjernet skodhotel, der så så lækkert ud i brochuren. Vores guider interesserede sig ikke for gæsterne, men kun for de udadvendte storbyfolk. Stille provinsfolk som os interesserede dem ikke. De var den lyshårede selvoptagede stereotyp. Deres udflugter havde en dårlig stemning, guiderne var fulde og nogle af dem kyssede med de lækreste af gæsterne.«Uddrag af en klage til Rejseankenævnet? Nej, men det kunne det måske godt have været, hvis ikke feriegæsterne på denne ungdomsrejse havde været John N. Tobiesen med kæreste. »Det var enormt motiverende at se, at de havde så mange gæster og gjorde det så dårligt,« siger han. »Jeg tænkte, det er simpelthen for nemt. Da jeg kom hjem ringede jeg til nogle vognmænd og bookede tre busser og lavede et katalog, som jeg sendte ud i Ribe amt. Jeg kunne uden problemer fylde to busser,« fortæller han om den impulsive start på det andet rejsebureaueventyr, der er udsprunget af den lille stationsby Tjæreborg, nogle kilometer uden for Esbjerg. Firmaet hedder Ung Rejs, et rejsebureau, som kun har gæster afsted to måneder hver sommer, og som har specialiseret sig i at sende unge sydpå. Konceptet er skræddersyet til en målgruppe, der gerne vil feste og lave ballade på højtryk i alle feriens vågne timer – og det er vel og mærke de fleste af dem. Piraten Man kunne godt tro, at der bag sådant et initiativ stod en solbrændt festabe af en iværksætter med palmer på kontoret og surfbræt i entreen. Det er nu ikke helt det indtryk, John N. Tobiesen giver da IVÆRKSÆTTEREN møder ham dagen før juleaften i Tjæreborg. Han bestiller grøn te hos en medarbejder og giver sig stille og roligt til at fortælle om, at han er i færd med at tage flycertifikat,


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind