Innovationen og de nye arbejdspladser i Danmark drives frem af vækst- og videniværksætterne (VVI’erne). Men desværre skabes der for få af dem. Mange VVI’er når ikke deres virkelige potentiale eller dør under opstart.Ofte er det de samme faldgruber som ligger til grund for, at ellers perspektivrige VVI-virksomheder dør eller stagnerer. Manglende evne til at håndtere virksomhedens transition fra en udviklingsfase til den næste, manglende netværk og ambitioner samt adgangen til den rigtige rådgivning, er de vigtigste udfordringer for en ung VVI’er. Penge og erfaring De typiske faser i vækst og internationalisering kræver forskellige fokusområder og kompetencer. I opstartsfasen er en ambitiøs og gennemarbejdet forretningsplan vigtig. Typisk (om end ikke altid) ligger der teknologiudvikling bag virksomhedens forretningsidé, og denne skal beskyttes mod kopiering (IPR). Centralt er at skabe det rigtige ledelsesteam, og et netværk af lokale investorer og erfarne folk, der kan bringe markedskendskab og forretningserfaring ind i virksomheden. I opbygningsfasen ligger udfordringerne i at få testet og tilpasset produktet og opbygge den første kundeportefølje. Hastigheden hvormed man kommer videre til det internationale marked er vigtig. Derfor er opbygningen af strategiske part-nerskaber og netværk i nøglemarkeder omkring bl.a. logistik, afsætningskanaler og underleverandører centrale. VVI’eren skal gennemgå en professionalisering på alle niveauer,


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind

   
Ny Bruger Registrering
*Obligatorisk felt