For mange iværksættere starter drømmen om selvstændig virksomhed med udstedelse af forholdsvis beskedne regninger til kunderne. Det følger desværre med virkeligheden, at de fleste oplever at en eller flere kunder ikke betaler en regning, enten på grund af manglende evne eller manglende vilje. I den situation fravælger mange iværksættere omkostninger til en advokat, der skal inddrive gælden. Det kan der være mange grunde til, bl.a. at det ofte ikke kan betale sig økonomisk eller tidsmæssigt. For at tilgodese inddrivelsen af mindre beløb blev den såkaldte »forenklede inkassoproces« indført 1. januar 2005. Formålet med den forenklede inkassoproces er at gøre det mere rentabelt at indkræve beløb på maksimalt 50.000 kr. inkl. moms og ekskl. renter og omkostninger. Processen er forenklet ved, at kreditor alene skal udfyldes en standardblanket, et såkaldt »betalingspåkrav«, til fogedretten, som herefter direkte inddriver kravet hos kunden. Processen er dermed en del lettere og hurtigere i forhold til den traditionelle vej, hvor advokaten først fører sag ved civilretten og herefter inddriver kravet via fogedretten. I denne artikel giver vi et overblik over klassiske faldgruber og den optimale måde at inddrive et typisk krav på. En vellykket inddrivelse afhænger ofte af at kreditoren har skrevet ordrebekræftelser, fakturaer og rykkerskrivelser


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind

   
Ny Bruger Registrering
*Obligatorisk felt