Først kom reklamefolkene og så kom modellerne. De kendte produkterne fra New York. Og så tog det ved – så kom pludselig Gud og hver mand, selv gamle damer.« Birthe Thygesen, kvinden bag sandwichbar-kæden The Bagel Co., er i færd med at berette om starten af sin første bagelsandwichbar i Gothersgade, tæt på Kongens Nytorv i København. Året er 1997, og Birthe Thygesen og hendes mand, Barak Volovik, har opsagt deres gode jobs i luftfragtbranchen for at lære danskerne, at bagels er andet end de dybfrosne rundstykker med hul i midten, som Hattings laver. »Jeg er kommet meget i USA, og har altid haft bagels med hjem derovre fra, som en anden idiot. Det var noget helt andet, end hvad man kunne få i Danmark på det tidspunkt,« fortæller hun. Det var også noget helt andet, end danskerne ville have, i hvert fald så længe det stod til de dominerende aktører på engrosmarkedet. Birthe Thygesens første indskydelse havde været at fungere som grossistled, og dertil havde hun taget kontakt til en leverandør i London, der producerede kvalitetsbagels. »Jeg tænkte fint, jeg tager nogle paller fra ham og sælger dem i Danmark. Alle ved jo, hvad det er. Men alle sagde,


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind

   
Ny Bruger Registrering
*Obligatorisk felt