»Der bliver noget for alle typer iværksættere. Både for de helt nystartede, men der bliver også fokus på vækstfaserne.«
Det fortæller Susanne Madsen, der er marketingchef hos Multidata og overordnet ansvarlig for Iværk05-messen, som afholdes i Forum i København først i september.
»Vi vil lave noget for iværksættere på deres præmisser. Noget, hvor man kan komme med nogle aktuelle problemstillinger, som man sidder med, og få råd og vejledning.«
Tidligere iværksættermesser – blandt andet de sidste års messer i Roskilde, eller »Bliv din egen chef« i Bella Center for år tilbage – har ikke just været publikums-magneter, men Multidata har nogle trum-fer i ærmet.
»Vi har en 80-90.000 mindre kunder på Dataløn-produktet, og vi har nogle gode sponsorer med mange kunder og et stort netværk. De kanaler vil vi bruge,« siger Susanne Madsen.
De gode sponsorer er Danske Bank, Virk.dk og dagbladet Børsen, mens Dansk Iværksætter Forening er faglig partner.
»Men først og fremmest tror vi, at vi har et indhold, der gør at folk vil komme. Det handler ikke kun om at sælge – faktisk er det non-profit for os.«

Talere i øjenhøjde

Multidata har sammen med Dansk Iværksætter Forening lavet en fokusgruppe, hvor ideerne til messens indhold er blevet afprøvet.
»De har ønsket nogle cases, som man kan identificere sig med – ikke nødvendigvis pinger. Gerne nogle nyere, og både nogle som det er gået godt, og nogle som er gået ned. Det er også vigtigt at vise bagsiden af medaljen,« fortæller hun.
»Der bliver altså traditionelle foredrag, men også workshops og netværk. Iværksætterne i fokusgruppen ville gerne møde hinanden, fandt vi ud af.«
Derudover vil der være udstillere på messen, og her forsøger Multidata at samle et bredt udbud af rådgivningstilbud inden for blandt andet finansiering, salg og markedsføring og revision.
»Det skal være udstiller, som er specielt interesseret i iværksættervirksomheder, og man skal som udstiller gøre noget for at sætte sig ind i iværksætterens behov.«
Motivationen til initiativet har for Multidata været at lære deres mindre kunder bedre at kende.
»Vi har erfaringer med deres brug af Dataløn. De kontakter os, når de sidder med nogle aktuelle problemer, og så tænkte vi, at det måtte være det samme på andre områder. Vi vil gerne være noget for den kundegruppe,« siger  Susanne Madsen.
Multidata håber på en gentagelse af arrangementet næste år, hvis det bliver en succes.