Benhård fysisk træning og masser af motion to gange om ugen. Sådan kan mejerist Troels Jørgensen fra Kolind på Djursland med rette beskrive sit arbejde. Hver tirsdag og fredag løber han nærmest livet af sig mellem varevogn og trappesten med en tung køletaske i den ene hånd. Troels Jørgensen skabte i oktober 2002 sit eget firma og gav det navnet Anemone Mælk. Hans vision er, at alle, der ønsker det, kan få et bredt udvalg af økologiske mejeriprodukter bragt til døren to gange ugenligt. Fælles for varerne er, at de er produceret i Danmark på små, rent økologiske mejerier og osterier. »Jeg har altid været irriteret over den måde, detailhandlen behandler økologien på. Der er ingen respekt for, at den økologiske producent tit kun kan levere i små mænger, og at han lægger et stort arbejde i at udvikle sine produkter, så han ikke leverer den samme vare år efter år. Detailhandlen har måske nok viljen til at give plads til de små, men er ikke gearet til at administrere de små produktioner,« mener Troels Jørgensen. Med sit indblik i den danske mejeribranche, blandt andet via ansættelser hos Kløver Ost og på Thise Mejeri, vidste Troels Jørgensen, at der findes en underskov af unik, økologisk mælk, ost og smør i Danmark. Den almindelige forbruger må bare bruge ekstremt megen tid på at finde dem, for tit forhandles produkterne kun direkte fra det enkelte gårdmejeri eller osteri, og de butikker, der fører den slags produkter, ligger meget spredt og ofte langt fra hinanden. Så vil man helst købe unikke, økologiske mejeriprodukter, må man ofte ud på en lang køretur for at få dækket sit behov. Mælkemand i it-forklædning Men det gør Troels Jørgensen altså noget ved. Med sin elektroniske butik Anemone Mælk giver han kunderne mulighed for at vælge fra hylderne


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind