Det går stærkt i den virtuelle verden og det kan vel ikke undgå at påvirke de mennesker, der arbejder med den. Christina Torp-Nielsen går i gang med at fortælle allerede inden notatblokken er kommet op af tasken og jeg har fået stillet et spørgsmål og så er det med at spidse ører. For iværksætteren bag Torp Scandinavia har positive erfaringer med noget, som mange har spildt forgæves kræfter på: Salg via en hjemmeside. På www.designgaver.dk og den internationale version www.torpscandinavia.com sælger hun skandinavisk design fra primært mindre designere til kunder i Danmark og USA. Tre års vedholdende indsats, der har omfattet mange justeringer på både hjemmeside og logistik, har nu givet Christina Torp-Nielsen så godt gang i butikken, at hun dagligt ekspederer et betydeligt antal pakker – og kan leve af sin forretning. Det giver en stor tilfredsstillelse, når man som Christina Torp-Nielsen har været igennem en opstartsfase, hvor der kunne gå en uge uden at butikken kastede nye ordrer af sig, hvilket er en virkelighed, som mange nystartede netbutikker kender til. »Selv folk, der bruger meget tid og mange penge bliver frustrerede over, at folk ikke kommer – eller kommer, men ikke køber. Man har jo ikke ansigt på, så man ved ikke hvorfor de gik,« siger hun. Ejer ikke lageret Når Torp Scandinavias ikke bukkede under for det svigtende salg i opstartsfasen hænger det blandt andet sammen med, at virksomheden ikke har betalt for de varer den har på lager. Der er dermed ikke bundet likviditet i varelageret og det er samtidig producenterne der bærer den fulde risiko for, at designartiklerne ikke bliver solgt. »Jeg har kommissionsaftaler. Hvis jeg havde investeret i et varelager, havde virksomheden ikke været i live i dag,« siger Torp-Nielsen, der slipper af sted med den strategi fordi leverandørerne er mindre, yngre designere, der er glade for at få en ekstra afsætningskanal til deres produkter. Ved siden af designgaverne fra de små designere er Torp Scandinavia leveringsdygtig i et mere traditionelt designgave-sortiment, der afsættes i større partier til julegaver i større virksomheder. Da der ikke bruges penge på varekatalog og lager kan julegaverne leveres til samme pris som hos konkurrenterne. Denne del af forretningen giver smør på bordet, men det er ikke det, Torp-Nielsen brænder for: »Det, jeg er dygtig til, er det de andre ikke giver. Men virksomhederne er meget konservative. Julegaven til de ansatte har stor signalværdi og man vil nødig træde ved siden af. Der er ikke godt, hvis modtageren ikke kan lide gaven, eller endnu værre, ikke kender værdien af den,« forklarer hun. International fra starten Christina Torp-Nielsens blev grebet af nettets muligheder under arbejdet med et netbaseret feriehusudlejnings-projekt i sit tidligere job som turistchef på Djursland. I en sådan grad, at hun allerede som 28-årig fik nok af at være ansat af en offentligt organisation. »Jeg havde ild i røven. Når jeg får en idé, vil jeg gerne i gang – ikke først holde møder, søge penge og se om man kan gå i gang. Har du idéskabende baggrund er det som at slå i en dyne,« siger Christina Torp-Nielsen, der ellers havde forestillet sig at hun skulle have mere erfaring før hun blev selvstændig. Men planerne konkretiserede sig hurtigt. »Jeg havde snerten af en idé og gjort mine første neterfaringer. Jeg ville sælge en vare, men jeg vidste ikke hvilken vare. Jeg havde jo ikke arbejdet i butik før.« Hendes mands hyppige forretningsrejser til USA ledte interessen i retning af det amerikanske marked. Gennem kontakter fandt de to ud af, at en meget lille del af amerikanerne kan lide skandinavisk design – men en lille del af USA’s befolkning er temmelig mange mennesker. »Det store spørgsmål var, hvordan man markedsfører sig i så stort et land. Man må gøre sig tilgængelig på nettet og gøre en indsats for at kunne findes af dem, der interesserer sig for skandinavisk design,« siger Torp-Nielsen. »Danskerne var på det tidspunkt slet ikke gearet til at købe designartikler på nettet. Hvis jeg var startet som en traditionel hjemmemarkedsvirksomhed var det ikke gået,« siger iværksætteren. Overambitiøs Opstartsfasen blev grebet systematisk an. Christina Torp-Nielsen sagde sit job op og gik i gang med at skrive en forretningsplan. Mad på bordet sørgede hendes mand for og en solgt ejerbolig indbragte 100.000 kroner til at skyde i projektet. De blev blandt andet brugt på en professionel netbutiksløsning til 80.000 kroner – en god pris dengang – og produceret et professionelt varekatalog, der kostede 50.000 kroner. »Kataloget var ufornuftigt, men jeg havde ikke selvtillid til at sælge uden. Det var en kompensation for at starte som ung,« siger hun. Til pakning og ekspedition af varerne hyrede den nybagte butiksindehaver et professionelt lagerhotel. »Det skulle være stort. Jeg var overambitiøs, men mange starter for småt – og jeg måtte have logistikken på plads, når ambitionen var at gå efter det amerikanske marked,« fortæller hun. Banken fik besked om, at det var opstarten hun nu ville satse på og at der ikke var brug for at låne penge lige nu, men måske om et halvt år. Et forhåndstilsagn om vilkårene for en kassekredit på kr. 100.000 kom i hus uden sikkerhed – det var det beløb, Christina Torp-Nielsen havde besluttet hun ville gældsætte sig for. Det blev dog senere opjusteret til 250.000, som hun også fik lov at låne med hendes mand som kautionist, om end til en højere rente. »Jeg tror jeg kunne have fået samme betingelser til de 250.000 kroner hvis jeg havde sagt det beløb fra starten,« siger Christina Torp-Nielsen. Revurdering Den nylancerede netbutik kunne ikke levere de forventede omsætningstal. »Det tager altid den dobbelt tid og koster det dobbelte af, hvad man har planlagt. Jeg kender ingen iværksættere der har solgt det de ventede – og jeg kender immervæk mange,« siger Christina Torp-Nielsen. Hvis butikken skulle overleve, måtte handlingsplanen revurderes og omkostningerne beskæres. »Jeg sløjfede lagerhotellet og tog pakkedelen hjem. Jeg fik lager i min privatbolig med varer fra gulv til loft,« fortæller hun. »Jeg ændrede også markedsføringsstrategi og skar ned til ikke at betale for


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind