Hvorfor er den gode historie særlig vigtig for den lille virksomhed?»Vi er på vej ind i et rigt følelsessamfund, hvor JEG forventer, at livet skal føles godt for MIG hele tiden. Fremtidens forbrugere vil i stigende grad forvente mere end pris, kvalitet og levering af en ydelse – de vil have en god oplevelse og en god historie. I informationssamfundet, som vi er ved at forlade, kunne man sælge sig på ‘fornuftige og rationelle løsninger’ – pris, kvalitet og gode leveringsbetingelser. Det er ikke længere nok. Skal man skille sig ud, skal man tale til sine kunders hjerte og følelse, det er her storytelling kommer ind i billedet. Selvfølgelig vil der fortsat være et stort marked for priskonkurrence ikke mindst set i lyset af globaliseringen. Men små virksomheder gør klogt i at konkurrere på historien frem for at kaste sig ud i priskonkurrence med de store drenge.« Hvad er vigtigst, når man skal finde den gode historie ved sit produkt og sin virksomhed? »Tænk på, hvad det egentlig er, du tilbyder dine kunder. Tænk ikke i produkter og løsninger men i dine mulige kunders følelser. Fremtidens markeder er ikke produkter, men følelsesmarkeder: Eventyr, lykkelig familie, venskab, unika, sundhed etc. Et eksempel: En revisor sælger ikke regnskab, men tid, tryghed og overblik. En frisør sælger ikke klip og føn, men forkælelse og oplevelse. McDonalds sælger ikke burgere, men familielykke – uanfægtet, at det ikke er særligt hyggeligt, og maden vel næppe kan siges at smage godt. Derfor skal du tænke på, hvilken følelse, du ønsker at vække i dine kunder, og hvilken oplevelse, du giver.« »For den lille virksomhed kan netop det ‘at være lille’ være en god historie i sig selv. I en global verden med ufattelig mange leverandører og produkter taler man om en modreaktion: glokalisering – når verden


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind