Dette er meldingen fra forskningsmiljøet til iværksætter-ne, præsenteret på IværksætterDagen 2005 d. 20. januar på IT-Universitetet i København. På baggrund af en ny undersøgelse blandt virksomheder på Fyn, mener professor Tage Koed Madsen, Syddansk Universitet at der fødes et stigende antal  »Born Global« virksomheder, dvs. virksomheder, der fra opstart satser på det internationale marked, frem for virksomheder, der vokser fra det lokale til det globale. For sådanne virksomheder er det afgørende, at det globale tænkes ind allerede i grundlæggelsesprocessen og i udviklingen af virksomhedens forretningsplan.
Sådan fik IværksætterDagen 2005 sat rammerne op for iværksættere, der vil ud i verden: Mulighederne er til stede i alle brancher, og alle kan blive globale: det handler om at tage et proaktivt valg om at være Born Global, vælge partnere og kunder effektivt, og om at kunne samarbejde og kontrollere forretningen over afstand.

Viljen er der, resultaterne halter efter

Også den årlige GEM-rapport (Global Entrepreneurship Monitor) blev præsenteret på dagen. Rapporten tager pulsen på iværksætteriet i Danmark og benchmarker landet i forhold til andre højteknologiske lande.
Den gode nyhed er at danskerne har selvtilliden og troen på fremtiden i orden. En stigende andel, nærmende sig 40 pct. af befolkningen, mener sig nemlig i stand til at starte deres egen virksomhed.
I realiteten er det dog langt færre, som virkeliggør drømmen om at have foden under eget skrivebord. I forhold til de ledende højteknologiske lande inden for iværksætteri – USA, Australien og New Zealand – har Danmark kun halvt så mange iværksættere, som er på vej med opstart af egen virksomhed, eller som har startet egen virksomhed op inden for de sidste tre år. Dette placerer samtidig Danmark jævnt i midten af det europæiske felt.
Til gengæld er danskerne helt i top når det gælder intrapreneurship (innovation inden for etablerede virksomheder), hvor kun Hong Kong har klaret sig bedre. Der er med andre ord et stort innovativt potentiale i befolkningen, som virksomhederne forstår at gøre til frugtbar forretning, men som ikke udnyttes til fulde i samfundet som helhed. Det samme var tilfældet i 2003.
Vi har behov for, at samfundet opjusterer sine ambitioner, hvad angår vækstorientering, innovation og internationalisering, for at skabe bedre muligheder for iværksætternes succes. Der er flere uddannelsesinitiativer indenfor iværksætteri på vej, som sva-rer dette behov. Dansk Iværksætter Forening forsøger med Born Global iværksætterforløbet, som blev omtalt i sidste nummer af Iværksætteren, og i klummen her ved siden af, netop at integrere den internationale tankegang helt fra starten af, i kombination med et fokus på netværksdannelse og forretningsudvikling.