»Netværk er alt« lyder mantraet 2004, hvad enten du vil til tops i børnehavens bestyrelse eller har brug for flere kunder til din virksomhed. Skulle du stadig ikke have fundet ud af, hvad det der netværk er for en størrelse, er der nu udgivet (endnu) bog om fænomenet.
Abelone Glahn, der tidligere har skrevet om frie agenter, og selv er en af slagsen, har forfattet en lille lommebog med tips og teknikker til, hvordan man opbygger og vedligeholder sit netværk.
Hendes uddannelse som journalist fornægter sig ikke, i det bogen blandt andet indeholder et glimrende afsnit om spørgeteknikker. Hvordan er det, at man rent praktisk finder ud af, om de mennesker man møder er relevante at netværke med? Hun opstiller også en række uskrevne etiske regler for at netværke, og husker på, at det ikke kun handler om at tage, men også om at give, når man netværker, og at ens netværk ikke skal betragtes som et marked.
Mange af pointerne i bogen synes oplagte, hvis man er vant til at netværke, men der er også fine betragtninger, som indbyder til refleksion over de relationer, man hele tiden indgår i.
Bogen indeholder også et underholdende afsnit, hvor man kan vurdere, om man som netværkstype er selskabelig, beregnende, en enspænder eller en brobygger.
Sidst indeholder bogen gode råd til at opbygge virtuelle netværk, og det er derfor lidt ærgerligt, at den ikke bidrager med links til netop sådanne netværk.