Regeringen har udlovet en pris på 500.000 gode danske skattekroner til den iværksætter, der har udmærket sig ved på baggrund af den gode idé at skabe exceptionel vækst og nye arbejdspladser.
Det skal skabe opmærksomhed om det at »have bestemt sig for at bestemme selv«, som sloganet lyder i annoncerne, der opfordrer iværksættere til at melde sig selv – eller kollegaer – til listen af kandidater (de nysgerrige kan se listen over tilmeldte kandidater på www.startguiden.dk).
Dansk Iværksætter Forening er enig i, at det personlige engagement og mod, danske iværksættere lægger for dagen, skal trække frem i lyset og hyldes: Ingen tvivl om det. Den ekstraordinære risiko, de få tager for at skabe noget, der er til gavn for de mange, kan ikke fejres for meget. Én iværksætter vil løbe af med prisen, men forhåbentlig vil alle iværksættere opleve, at prisuddelingen er en hilsen fra det officielle Danmark til vækstlaget i dansk erhvervsliv, de nyetablerede virksomheder.
Alligevel ser ud som om, at prisen glemmer en væsentlig faktor for alle ny startede virksomheder: Nemlig vækstmediet, det sphagnum, iværksætterne vokser i. For kan man gøre det alene – starte virksomhed, få kontakt til markedet, vækste og ekspandere?
Selvfølgelig ikke. En lang række andre aktører spiller også en rolle – lige fra den forstående ægtemage til den grundige revisor, bankmanden, der har tid til at lytte, rådgiveren, der kan se tingene fra en anden vinkel, netværksgruppen, som gider lytte, når det går baglæns – og alle de andre som bakker op om initiativtageren og iværksætter-projektet, fra det ligger som en løs råskitse på køkkenbordet til det er flyvefærdigt, implementeret og har bevidst sit værd i markedet.
Der er lang vej fra idé til den første positive bundlinie, og på den vej kan man sjældent blære sig med ekstreme vækstrater, at have ansat nye medarbejdere i hobetal. Det lange seje træk, der går forud for iværksætter-succesen, og som ofte tager flere år, kræver helt enkelt udtalt velvilje og loyalitet fra mange, mange andre end iværksætteren selv.
Hvem ville du give den omvendte iværksætter-pris? Hvem har gjort en afgørende forskel for dig i dit iværksætterliv?
De mennesker, som tør tro på iværksætterens indsats og i hverdagen klappe os på skulderen, skulle også have en pris – med tak for den dag, hvor de tog sig tid til at yde en ekstra indsats et af de mange steder, hvor vi henvender os, f.eks. med mængder af brændende spørgsmål, et enormt engagement og ideer, som bryder med ’plejer’ og vanetænkning.
Lad os – i det mindste mentalt – uddele en pris for den bedste startup-vej-ledning, fineste sparring-&-support, grundigste ekspertrådgivning, enkleste myndighedsinstruks, mest sobre redaktionelle omtale, mest resultatrige markedsføringstips og største familiære opbakning.

Hvem ville du hylde?