Hvordan laver man en god samarbejdsaftale? En kontrakts udformning afhænger af de involverede parter, genstanden for aftalen, økonomi og meget andet, så det kan være svært at svare på. Målet er altid at lave en kontrakt, som efter indgåelsen kan blive liggende i skuffen, da alle parter kender deres rettigheder og pligter i samarbejdet. Det er imidlertid ikke altid tilfældet. Som advokat oplever man ofte, at konflikter og økonomisk tab opstår, fordi en klient har indgået en dårlig aftale.I det følgende gennemgår jeg nogle af de vigtigste forhold, som man bør overveje at regulere i en aftale, når man indgår i et samarbejde med en samarbejdspartner. Der kan være tale om aftaler om produkt-udvikling, salg, markedsføring eller andet, og mange af de nævnte forhold vil også være relevante for mange andre typer af kontrakter. Sprog og opsætning Inden man begynder at skrive samarbejdsaftalen, er det en god ide at lave en brainstorm over indholdet og nedfælde punkterne i en foreløbig indholdsfortegnelse. Ved at tage udgangspunkt i indholdsfortegnelsen bliver ens tankegang og kontrakten mere stringent, og det bliver sværere at glemme forhold, der bør reguleres. I det omfang det er relevant, bør man, når man skriver kontrakten, forestille sig aftalen –


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind

   
Ny Bruger Registrering
*Obligatorisk felt