Forretningsplanen: Nu både som moppedreng og handy hæfte

To forlag har netop udgivet bøger med titlen »Forretningsplanen«, men ud over navnet, har bøgerne ikke meget til fælles. Den ene er fra JP Håndbøger (billedet til højre) og en let lille sag, der primært skal fungere som et direkte anvendeligt for værktøj for den nystartede virksomhed. Her får man en gennemgang af forretningsplanens forskellige elementer og fine punktopstillinger, der gør bogen let at overskue, da man hurtigt kan skimme sig frem til det, man har brug for at vide noget om. Bogen er rettet mod teknologiske virksomheder, men kan også sagtens bruges som inspiration for andre typer af nystartede virksomheder. Det kan dog synes lidt voldsomt at Lego, Danfoss, B&O og Novo Nordisk er valgt som cases – selvom man som iværksætter drømmer stort.

Moppedrengen
Den anden nye bog om forretningsplaner er en ordentlig moppedreng (billedet til venstre), der er udgivet af forlaget SMV-litteratur i samarbejde med ErhvervsBladet. Den er langt mere teoretisk funderet og går selvsagt mere i dybden med forretningsplanen enkelte dele. Bogen indeholder også et kapitel om selskabsformer samt en lang række almene praktiske informationer i forbindelse med opstart af virksomhed. Ikke mindre end 46 eksperter indenfor hver deres område bidrager med deres viden.
Formålet med bogen er, at gøre læseren i stand til at udfærdige en forretningsplan uden professionel hjælp, hvilket altid er at foretrække, da det tvinger iværksætteren igennem en nødvendig tænke- og analyseproces. Kun virksomhedsejere, der er i stand til klart at formulere og kommunikere sit koncept har en chance i dag, vurderer bogens forfattere.

Del indlægget